Leveranskörning av ny husbil från Fort Wayne Indiana till San Francisco USA 2013

 På plats vid Husbilsfabriken Apollo för att hämtas upp en splitter ny husbil för leveranskörning till San Francisco. Skall bli uthyrningsbil.Vi har 14 dagar på oss och får köra max 440 mil. Vi får betala bensinen själva och andra löpande utgifter, men ingen hyra för bilen. Samtidigt skall vi efter leverans ge utförligt rapport på hur allt har fungerat, så bilen inte har några fel när den senare hyrs ut.


 Då är vi på väg efter att klarat av viss pappersexercis. Nu gäller det att GPS rätt inställd för hitta ut på Interstate 69.

 Vår första dagskörning var inte mer än 20 mil. Det gällde också att lära känna bilen inför vår 400 mila färd. Här har vi checkat in på en KOA ställplats. Grannen hade en husbil som får Concorden att se liten ut och sedan hade han ett släp med sin personbil.
 Nästa etapp gick till Indianapolis och dess välkända motorbana.
 
 Väl tilltagna P-platser ( vi är ju i USA nu) och ett besök på deras museum.
 Mycket att se, både gammalt och nytt.
 Naturligtvis måste vi åka ett varv på motorbanan, men inte i egen regi utan det var buss som gällde.
 Fricamping på en p-plats i ett mindre naturreservat utanför Berlinton. Tillåtet och det fanns på många ställen utefter vår rutt. Vi upplevde aldrig några problem med detta.
 Nu glider vi fram över prärien, mil efter mil. Det blev många mil med detta enehanda  landskap.
 Besök på en skola i en liten by i gamla svenskbygder där man försöker spara sitt kulturarv.
 Typisk ställplats vid solnedgången på prärien
 Rastställen fanns det gott längs Interstate vägarna, här åker vi på I 80.
 Ett besök längs vägen i lilla Göteborg var naturligtvis nödvändigt för oss som är uppväxta i stora Göteborg.
 Ytterligare en bild på prärievägarna, fortfarande på Interstate 80.
 Infarten till miljonstaden Omaha.Typisk industristad. Det var många liknade vi åkte igenom.
 Så här såg det ut inne i husbilen från förarplats.
 Nu närmar vi oss Klippiga Bergen.
 Och snart har vi klättrat upp 1000 meter och möter snön.
 Ner igen och får typiska klippformationer.
 Infarten till Denver i Colorado. USA flaggan var tydligt alla stolta över och den var hissad på de flesta officiella byggnader och privata företag, förutom på vanliga villor.

 Salt Lake City och Mormonernas huvudkyrka.
Man var välkommen in på studiebesök. Här i deras fantastiska minneshall med Jesusfiguren.
 Här lyssnar vi orgelspel i deras besökskyrka. I huvudkyrkan fick man inte komma in om man inte var Mormon.
 Campingplats i Salt Lake City.
 Här fyller man på gasol i husbilens fasta tank. Vi gjorde resan under maj månad, så uppe i bergen måste vi ha värmen på, så det gick åt en del gasol. Det var luftvärme men den var väldigt effektiv så vi hade bra klimat i bilen. Hade det varit varmt så fanns det också AC i husdelen.
 På RV-platserna (ställplats) var det för det mesta god service med anslutning av el, vatten och avlopp, både grå och svart.
 Tanka var något vi fick göra nästan vare dag. Bilen hade en V8 på 3,5 liter. Bensinen var billig enligt vårt sätt att se, men vi köpte bensin för nästa 10 000 kr totalt på vår resa.
 Salt Lake City gör skäl för namnet. Här utvinner man salt i stora mängder.
 Bonneville Salt platta där man sätter hastighetsrekord.
 Här står vi vid själva startplatsen och saltöken breder ut sig minst 20 mil bort.
 Nu lämnar vi Utah och kör in i Nevada. Reklamen var som alltid storslagen.
 Nu har vi drygt 70 mil ökenlandskap framför oss innan vi kommer till Sierra Nevada bergen mot Kalifornien.
 Då måste vi passa på att proviantera precis som dom gjorde på den gamla tiden. Allt var lättköpt i dom stora varuhallarna (Mall) som fanns i infarten till varje stad eller större samhälle.
 Vi besökte också ett museum som visade alla strapatser som dom tidigare pionjärerna hade.
 Här visades den proviant som dom måste ha med sig.
 Här åker dom 18-hjuliga långtradarna i plus 90 miles (ca 140km) så det var bara att gilla läget när man blev omkörd.
 Förstora bilen så ser ni på vår GPS att vägen var spikrak mer än 2 mil.
 Vi gjorde också ett besök i gamla gruvstaden Silver Spring
 Sedan bar upp i bergen till Lake Tahoe mellan Carson City och Sacramento
 Detta är ett stort rekreations område för Kalifornienborna.
 Nu är vi i gamla guldgrävarbyn Gold Run
 Vår husbil hade också sk. Slide out.
 Och så här såg det inte i bilen vid matplatsen, nog blev det mer rymligt.
 Broarna in till San Francisco.
En Skyskrapa vy över San Francsico.
 Vi rundade staden och åkte ut till Stillahavskusten.
 Så ser bilen fram mot förarplatsen.
 Half Moon Bay och Pillar Point RV Park vid Stilla havskusten blev vår sista ställplats innan vi levererade husbilen till uthyrningsfirman.
 Här stannade vi några dagar och nyttjade bilens alla bekvämligheter.
Naturligtvis besöktes San Francisco och vi försökte köra några av de berömda backarna med husbilen. Nog var branta alltid, men det gick.
  En tur över Golden Gate bron ingick också.
 Samt ett besök i Chinatown. Här har vi entrén till området.
 Och här en typisk gata i området. Här fick man snällt gå till fots.
 Kabelspårvagnen måste man ju också provåka
Sista bilden på den här resan är Alcatraz fängelset som numera är museum och vandrarhem.
Nu återstår bara flyget hem. Det blev totalt 420 mil på 15 dagar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen